Nasza szkoła w roku 2017 z sukcesem przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „AKTYWNA TABLICA”. Złożony przez naszą szkołę wniosek został pozytywnie rozpatrzony dzięki temu  szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup interaktywnego monitora dotykowego, projektora oraz zestawu głośników bezprzewodowych. Mamy nadzieję, że podjęte działania pozytywnie wpłyną na poprawę efektów kształcenia w naszej placówce.

Głównym celem Rządowego programu „Aktywna tablica”  jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania TIK oraz upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów. W dzisiejszej szkole potrzebne są metody aktywizujące ucznia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Narzędzia cyfrowe z dostępem do Internetu pozwalają na takie działania i tworzą  warunki do zmiany w sposobach nauczania. Zakupione monitory są bardzo chętnie wykorzystywane w trakcie prowadzonych zajęć i sprawiają, że lekcje są ciekawsze, wzrasta też  motywacja uczniów do nauki.

Wyposażenie sal w nowoczesne pomoce pozwoliło na zmianę sposobu nauczania poprzez wykorzystanie nowych źródeł informacji m.in. z zasobów internetowych, wprowadzenie ćwiczeń interaktywnych, prezentacji multimedialnych, możliwości prezentacji w formie multimedialnej różnorodnych doświadczeń czy filmów edukacyjnych. Nauczyciele mają możliwość wykorzystywania na zajęciach ePodręczników czy eĆwiczeń a także posiadanych przez szkołę zasobów multimedialnych tj. programów dydaktycznych, filmów, muzyki. Nowoczesna technologia pozwoliła również uczniom i nauczycielom na realizację programów przez Internet takich jak Internetowy Teatr TVP dla szkół.

Nasi uczniowie zyskali większe możliwości  rozwoju poznawczego i społecznego oraz szansę na rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych.

 

 Harmonogram działań międzyszkolnej sieci współpracy w programie

AKTYWNA TABLICA”

 

Stworzenie międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu poprzez  nawiązanie współpracy ze Szkołą Podstawową im Tadeusza Kościuszki w Koniuszy oraz Szkołą Podstawową im. Bartosza Głowackiego w Rzędowicach. Współpraca uwzględnia:

1)     zorganizowanie spotkań w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli wykorzystujących TIK w nauczaniu, które umożliwiły wymianę doświadczeń a takżę przeprowadzenie dyskusji na temat stosowanych form i metod wykorzystania nowoczesnych technologii  w nauczaniu danego przedmiotu. Odbyły się spotkania nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, nauczycieli klas 1 – 3 oraz nauczycieli uczących języków obcych.

2)     udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli

  1. warsztaty: „Praca z uczniami metodą eksperymentu”,
  2. szkolenie: „Technologie Informacyjno – komunikacyjne w dydaktyce”,
  3. szkolenie: „Warsztaty z programowania”.

3)     zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu

  1. „Dzień angielskiego”,
  2. b.     udział w programie: „Internetowy Teatr TVP dla szkół”

4)     dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli,  opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz  przykładów dobrych praktyk

  1. stworzenie zakładki na internetowej stronie szkoły i zamieszczanie informacji o realizacji programu,
  2. udostępnianie na stronie internetowej opracowanych przez nauczycieli współpracujących szkół scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz przykładów dobrych praktyk.

 

 

Scenariusze zajęć i materiały z warsztatów:

1)     „W jaki sposób się poruszamy” – przyroda, klasa IV, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z przyrody

2)     „Baba na tronie”, czyli o królowej Jadwidze” – historia, klasa IV, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z historii

3)     „Jakie jest moje podwórko?” – oddział przedszkolny, SP Niegardów,

4)     Projektowanie gry w Scratchu” – informatyka, klasa VI, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z informatyki

5)     Chris undseineHobbys – Chris i jego zainteresowania” – język niemiecki, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z języka niemieckiego

6)     „Sieć rzeczna Polski” – geografia, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z geografii

7)     „Samotność w podróży” – język polski, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z języka polskiego

8)     „Funkcjonowanie oka. Wady wzroku” – biologia, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z biologii

9)     Woda jako rozpuszczalnik”- chemia, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z chemii

10) „Swobodny spadek ciał” – fizyka, klasa VII, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć z fizyki

11)  Blok tematyczny: O zdrowiu, Temat dnia: „Jak dbać o zdrowie?” – edukacja wczesnoszkolna, klasa II, SP Niegardów,

Scenariusz zajęć - edukacja wczesnoszkolna

12)  „Manewry na drodze” – zajęcia techniczne, klasa V, SP Niegardów. 

Scenariusz zajęć z techniki